Succesvolle vernieuwbouw in Amersfoorts Rijksmonument

Prachtige gewelven, lange lichte gangen met natuurstenen vloeren en om de zoveel meter een vriendelijke groet van het uitermate beleefde personeel. Leerhotel Het Klooster in Amersfoort is van binnen én buiten een ware beleving. Van de Kolk gaf het complex deze zomer in korte tijd een grootse metamorfose.

Net als in de bouw leer je het hotelvak niet zozeer in de schoolbanken, maar vooral op de werkvloer. De leerlingen van Hotelschool Amersfoort, onderdeel van MBO Amersfoort, zetten hun eerste stappen in een wel heel bijzonder leerbedrijf: een voormalig klooster op de Amersfoortse berg. Het hotel omvat 21 kamers en wordt ook verhuurd voor congressen en events tot 1.000 bezoekers, chique diners, feesten en bruiloften. Om al deze activiteiten te kunnen blijven uitvoeren was groot onderhoud hard nodig, vertelt coördinator huisvesting Tjitte Boersma. “Het pand stamt uit 1952 en een upgrade van het in- en exterieur van de hotelkamers, de kerkzaal en het onderwijsgebouw stond hoog op de wensenlijst. Net als een verduurzamingsslag om de elektrakosten aanzienlijk te verlagen.” 

Alles verliep volgens planning. Van de Kolk heeft de opleverdata ruimschoots gehaald

Karen Maas, hoofd facilitaire zaken Hotel Amersfoort

Ook de wensen van de gebruikers van het gebouw – het leerhotel en de hotelschool – werden in de plannen meegenomen, vult hoofd facilitaire zaken Karen Maas aan. “Zij hadden behoefte aan zaken als flexibele wanden waardoor ruimten verschillende functies kunnen krijgen. Ook is de akoestiek in de leslokalen verbeterd en zijn er extra stopcontacten en monitoren geïnstalleerd om te kunnen voldoen aan de eisen van nu. Van de Kolk kwam als beste uit de bus op de bouwkundige aanbesteding, blikt Tjitte terug. “Prettig was dat Van de Kolk met een kritische blik meedacht over onze wensenlijst, inclusief mogelijke budgettaire gevolgen. Zo was duurzame ledverlichting een grote wens, maar constructief gezien niet mogelijk via het plafond. Via het dak bleek de enige optie, maar dat heeft nogal impact op het budget. Is dat het waard? In de voorbereidende gesprekken hebben we zo het hele werk doorgenomen en van alles geschoven om zoveel mogelijk uit ons budget te kunnen halen. Zo hebben we het schilderwerk in de lokalen in eigen beheer uitgevoerd, maar is de totale renovatie van de cateringkeuken erbij gekomen.

Strakke deadline

Misschien wel het meest opvallend in dit project was de strakke deadline, vertelt uitvoerder Christian van den Brink. “Doordat de studenten en de lessen er geen hinder van mochten ondervinden, was de zomervakantie de enige optie. Met een onverbiddelijke deadline, want op 28 augustus zouden de studenten en masse het gebouw weer instromen. Gelukkig hebben we de beschikking over een grote pool medewerkers die gedurende deze periode willen werken, dus dat was geen enkel probleem Vooraf hadden beide partijen rekening gehouden met alle mogelijk scenario’s die een vertraging van de vernieuwbouw zouden kunnen betekenen.

Karen: “Maar alles verliep volgens planning. Van de Kolk heeft de opleverdata ruimschoots gehaald. Er was zelfs nog ruimte om enkele opleverpuntjes binnen die tijd op te lossen. Er bleef wat minimale finetuning over, maar geen enkel punt dat impact had op de gebruikers. Op tijd voor de komst van de studenten werd het pand opgeleverd. “Het was een explosie van enthousiaste reacties. Als je de foto’s ziet, dan is het verschil ook enorm. Alleen het schilderwerk gaf al een totaal ander resultaat. Het pand oogt fris, schoon en modern.” Over de inzet van Van de Kolk zijn beiden erg te spreken.

Vast aanspreekpunt

Tjitte: “Ondanks de vakantieperiode hebben we zoveel mogelijk een vast aanspreekpunt gehad, waarbij Christian en Bert Oudendorp elkaar afwisselden als uitvoerder. Dat werkte prettig. Ook de medewerkers van Van de Kolk hebben van hun zomer genoten, weet Christian. “Een pand zoals dit zie je niet veel. Er waren dan ook genoeg jongens die hier met veel plezier gewerkt hebben. Zo’n prachtige locatie geeft toch net wat extra Het resultaat van de verbouwing is dan ook boven verwachting, geeft Peter aan. Maar, ook belangrijk, in de bouwperiode was het overleg constructief en de sfeer positief. “Dat werkt gewoon heel prettig. Als de plannen veranderden, kwam Van de Kolk met goede alternatieven. Overleg was altijd mogelijk. De onderlinge samenwerking verliep heel soepel. En als de sfeer op een bouwplaats goed is, komt dat het werk natuurlijk ook ten goede. In 2017 werd het Nijkerkse kantoorpand feestelijk heropend door Kommer Damen, voorzitter van de Damen Shipyard Group. Uiteraard was Bouwbedrijf van de Kolk hierbij ook aanwezig. “De verbouwing is volgens planning en naar alle tevredenheid verlopen. We zijn bijzonder te spreken over de goede samenwerking met Van de Kolk.

Meer over dit project