Een waardevolle schakel tussen alle betrokkenen
Wie een nieuwbouwwoning koopt, moet talloze grote en kleine beslissingen nemen. Leonie Havelaar- van den Berg is als kopersbegeleider nauw betrokken bij deze keuzes en houdt als vast aanspreekpunt persoonlijk én via het klantenportaal nauw contact met kopers.
Momenteel heeft Leonie twee projecten in haar portefeuille: 23 nieuwbouwappartementen in Voorthuizen en een nieuwbouwproject van negen woningen in Vierhouten. En dat betekent 32 huishoudens die ze wekelijks op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen rondom de bouw. Wat het onmisbare gereedschap is in haar werk als kopersbegeleider? Dat is het kopersportaal ‘Volgjewoning’. Het is een portaal waarin werkelijk elk detail van een woning is te vinden. Alle bouwtekeningen, offertes en foto’s van de bouw zijn hier online beschikbaar en het is bovendien de centrale plaats waar alle communicatie rondom het bouwproject plaatsvindt. “Erg handig voor de koper, maar ook voor mij. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld betrokken bij de begeleiding van de kopers van 23 nieuwbouwappartementen in Voorthuizen. Dat zijn er best heel wat, maar dankzij Volgjewoning blijft het overzichtelijk. Kopers hebben heel overzichtelijk één digitaal dossier met daarin alle actuele informatie en communicatie over de woning. Er staan deadlines en reminders, de koper kan een afspraak maken, documenten ondertekenen en ga zo maar door. Ook plaats ik er foto’s van de voortgang van de bouw.”
Wie een nieuwbouwwoning koopt, moet heel veel keuzes maken, vertelt Leonie, en wijzigingen en individuele wensen ten opzichte van standaardwoningen zijn meer regel dan uitzondering. Waar moeten de lichtpunten komen, hoeveel stopcontacten komen er in de keuken en op welke plek, moet er rekening worden gehouden met extra leidingen en ga zo maar door.
Mijn stage beviel zo goed dat ik hier graag wilde komen werken na mijn studie
Leonie Havelaar - van de Berg
“Mijn contact met de koper begint daarom met een kopersgesprek hier op kantoor. We nemen tijd voor een kennismaking en buigen ons vervolgens over de plattegrond van hun nieuwe woning. Ik adviseer bij het kiezen van opties om de woning op maat samen te stellen, inventariseer alle woonwensen en zorg ervoor dat dit in het online dossier komt. Daarnaast onderhoud ik de contacten met de werkvoorbereiding en uitvoering.”
Haar werk als kopersbegeleider heeft alles wat een baan in haar ogen leuk maakt. Als derdejaars student Bouwkunde wist ze een stageplek te bemachtigen bij Van de Kolk en in 2020 schoof ze als pas-afgestudeerde bouwkundige achter haar eigen bureau in Garderen.
“Mijn stage beviel zo goed dat ik hier graag wilde komen werken na mijn studie. Ik ben in eerste instantie aangenomen als calculator, want ze hadden net een kopersbegeleider aangenomen. Het blijkt achteraf een heel solide basis te zijn voor mijn huidige baan. Ik heb inzicht gekregen in de financiële en technische haalbaarheid van bouwprojecten en heb veel ervaring opgedaan in contacten met leveranciers en onderaannemers. Allemaal kennis die ik nu toepas in mijn werk als kopersbegeleider.”
Het leuke van haar werk is en blijft het klantcontact, geeft ze aan. “Je hebt te maken met mensen die voor een grote verandering in hun leven staan en uitzien naar de bouw van hun nieuwe woning. Als kopersbegeleider vorm je in de aanloop daarnaartoe een vast aanspreekpunt, die op een geordende, overzichtelijke en gestructureerde manier hun persoonlijke wensen uitwerkt en bijhoudt. En ik ben natuurlijk aanwezig bij alle hoogtepunten: de start van de bouw, kijkmiddagen en de oplevering van een woning. Het is ontzettend leuk om in de tijd tussen aankoop en oplevering een waardevolle schakel te zijn voor alle betrokkenen.”