Flexibel zijn, want de klant is koning

Particulieren die een woning kopen, bewegen zich in een heel andere markt dan een paar jaar geleden. Waar je vroeger blij mocht zijn dat je ergens kon kopen, mag de bouwer nu blij zijn dat een koper belangstelling heft.

Op dit terrein is het Jock van Dijk die de klant namens Bouwbedrijf van de Kolk mag begeleiden. Met zijn achtergrond als bouwkundig adviseur is hij de aangewezen persoon om het contact met de huizenkopers zo optimaal mogelijk te laten verlopen. ,,De klant is koning', geeft hij aan. ,,Dat betekent dat iedereen in de organisatie flexibel moet zijn.'Het is die flexibiliteit die zo eigen is voor Bouwbedrijf van de Kolk, zegt Jock. ,,Ik heb ook bij grotere organisaties gewerkt en daar gaat het er vaak heel anders aan toe. Omdat men vanuit één concept werkt, moet de klant daar veel meer zaken voor lief nemen. In een grote en complexe organisatie zijn wijzigingen dan ook bijna niet te co?rdineren en te managen.'

Afwijken van het oorspronkelijke plan. Dat is een wens die bij het kopen van een woning steeds vaker naar boven komt. Hoe leid je het in goede banen zodat al deze afwijkingen nog haalbaar zijn wat betreft de uitvoering. ,,Kopersbegeleiding is een vak apart. Daarom hebben we er bij Bouwbedrijf van de Kolk voor gekozen om dit op het bord van één persoon te leggen. Afwijken kost weliswaar veel tijd en co?rdinatie, maar je wilt het de klant toch zoveel mogelijk naar de zin maken. Het gaat soms om kleine dingetjes, zoals een extra stopcontact of een radiator op een andere plek. Maar er zijn ook wensen die heel ingrijpend zijn.'
Van Dijk heeft ervaring bij meerdere bedrijven. ,,Wat me direct opviel bij Van de Kolk, is dat er altijd ontzettend veel moeite wordt gedaan om tegemoet te komen aan de specifieke wensen van klanten. Eigenlijk moest ik er best aan wennen dat hier heel veel kan. Het brengt met zich mee dat iedereen heel flexibel moet zijn. De werkvoorbereider, de calculator, de uitvoerder; iedereen moet het belang van de klant voor ogen houden. Ik geloof dat dat de kracht is van onze organisatie. Maar tegelijkertijd vormt dat ook een echte uitdaging.'

Specifieke wensen

En die uitdaging is alleen maar groter geworden nu de woningmarkt zo onder druk staat. ,,Een koper kan natuurlijk veel meer eisen dan vroeger. Een aantal jaren geleden was de vraag heel groot. Nu moeten wij als aanbieder veel meer moeite doen om de koper aan ons te binden. Eigenlijk vind ik dat best een goede zaak. Het dwingt de markt om scherp aan te bieden en zijn best te doen voor de klant. Ook voor mijn vak heeft dat veel veranderingen met zich meegebracht. De koper was vroeger pas in beeld als hij al gekocht had. Nu komt hij veel eerder bij je. Ik wil wel kopen, is dan de boodschap, maar dan moeten jullie wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Voor de kopersbegeleiding heeft dat grote gevolgen. De koper kan veel beter onderhandelen en wij hebben veel meer de drive om ons te onderscheiden.

Toch moet de kopersbegeleider ook wel eens 'nee' verkopen, geeft Jock aan. ,,Naarmate er meer aanpassingen komen in een plan, wordt het steeds complexer. Kopers begrijpen dat niet altijd. 'Die leiding zit er toch nog niet in gefreesd?'. 'Dan maakt het voor jullie toch niet uit?' Dat lijkt natuurlijk maar zo. De organisatie die er bij komt kijken om op één punt af te wijken van de rest is heel groot. Zouden we met elke wens meegaan, dan wordt het totale plan onuitvoerbaar.' Van Dijk voelt zich als een vis in het water in deze dynamische koperswereld. ,,Ik geniet van het contact met mensen. De aankoop van een woning is vaak een heel belangrijk moment in hun leven. Als je dan met mensen mee kunt denken om dit in goede banen te leiden, is dat heel bevredigend. Zeker binnen een bedrijf als Van de Kolk, waar de klant echt centraal staat.'


Onze klanten


Kolk Report


Aanvragen! Archief


Kolk Report aanvragen

Vul onderstaand formulier in om de nieuwste Kolk Report te ontvangen:






 

 


 

 
×